סניף ראשי: יעקב רוזן 9 רמת גן
סניפים: רמת גן, חיפה

077-8051013 ✆

מה הקשר בין שפת גוף לביטחון עצמי?

מה הקשר בין שפת גוף לביטחון עצמי?

האם כלל יש קשר בין שפת גוף לבטחון עצמי?


בטחון עצמי מוגדר כ"אמונה של האדם ביכולתו להצליח במעשיו, בצדקת דרכו או בנכונות החלטותיו" (מילון אוקספורד). בטחון עצמי הוא תכונת רגש, תחושה פנימית המובילה את האדם. זוכרים כיצד נראה שחקן שזה עתה זכה בתחרות משמעותית?


היזכרו כיצד הוא נראה בעת שעומד על הפודיום:
1. גב זקוף
2. ראש וסנטר מורמים
3. מלא עוצמה
4.שמח ואנרגטי

 

כאשר אדם מרגיש בטחון ובעל תחושת בטחון עצמי, ניתן לראות את הביטחון משתקף בשפת הגוף שלו. עפ"י רב מדובר בעמידה זקופה חזה פתוח ראש/סנטר מורם, מבט ישיר,  תנועות אופייניות נוספות הינן עמידת "וונדר וומן", או ישיבה והתפרסות על כמה כסאות (ושולחן). 

תנועת הניצחון המוכרת לכולנו בין אם נעשית באמצעות זקירת שתי אצבעות ובין אם נעשית ע"י הנפת שתי הזרועות אל על – תנועת ה"וי" המפורסמת ומזוהה יותר מכל עם מנהיג בריטניה בתקופת מלחמת העולם השנייה – וינסטון צ'רצ'יל. מן העבר השני יש את התנועות המתכנסות, אנשים היושבים כפופים, מתכנסים לתוך עצמם, עמידה עם רגליים משוכלות תוך הישענות על הקיר וכד' כאשר תנועות אלה מאפיינות אנשים חסרי בטחון עצמי.

במחקרה של החוקרת מאוניברסיטת בריטיש קולומביה ד"ר ג'סיקה טרייסי הוכח כי גם אנשים שהם עיוורים מלידה משתמשים באופן ספונטאני בתנועה זו בעת שמשיגים הישג ומנצחים תנועה זו מכונה על ידיה "תנועת הגאווה" מחקרים רבים נעשו בתחום שפת הגוף והביטחון עצמי, אחד המפורסמים שבהם נערך על ידי פרופ' איימי קאדי מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת הרווארד, במשותף עם עמיתתה החוקרת דנה קרני מאוניברסיטת ברקלי, השתיים התבססו על הידיעה ששפת גוף משנה את מה שהסביבה חושבת על האדם, ולכן שאלת החקר היתה האם שפת הגוף יכולה לשנות את מה שאנו מרגישים כלפי עצמנו? או האם הגוף יכול לשנות את המחשבות כשם שמחשבות משנות את הגוף.

לשם כך נערך ניסוי בו נבדקו רמות הורמוני הטסטוסטרון (הורמון הזכרי/השליטה), והקורטיזול (מתח נפשי) תוך השוואה בין שתי דגימות בתחילת ובסיום הניסוי, חלק מהנסיינים התבקשו לבצע תנועות כח למשך מספר דקות וחלקם תנועות מקטינות בטחון, לאחר מכן הנסיינים התבקשו להמר.

ממצאי המחקר העלו מתאם מובהק בין נסיינים שהונחו לבצע "תנועות כח" שם נצפתה עלייה ברמות הורמון הטסטוסטרון וירידה בהורמון הקורטיזול ולהפך, ירידה בהורמון הטסטוסטרון ועליה בהורמון הקורטיזול אצל נסיינים שהונחו לבצע תנועות מתכנסות ומקטינות בטחון עצמי. ולכן פרופ' קאדי ממליצה על ביצוע תנועות כח לשם חיזוק הבטחון העצמי לפני מבחנים חשובים כגון ראיון עבודה וכד'.

כעבור שנים גורמי מקצוע קראו תיגר על מחקרה של קאדי וטענו כי התוצאות אינן מובהקות, מדובר במדגם קטן (42 נסיינים בלבד) ובלתי ניתן לשיחזור – אשק ניסו לבצעו בקבוצת נסיינים גדולה לא הגיעו לאותרה רמת מובהקות, יחד עם זאת מרביתם מסכימים שלתנועות הכח השפעה חיובית על בטחונו העצמי של האדם ולו לזמן קצר.

לכן מומלץ לפני "אירוע מבחן נקודתי" לבצע משך מספר דקות ולו באופן מלאכותי אחת או כמה מתנועת הכח. ולאמץ כדרך כלל שפת גוף בטוחה ועוצמתית, כך נקרן ונשדר לסביבה בטחון עצמי והדבר ישפיע באופן חוזר על הצלחותינו.

7 טיפים מנצחים לשפת גוף המשדרת בטחון עצמי

  1. עמידה זקופה – עמוד שידרה זקוף, דמיינו חוט שעובר במרכז עמוד השידרה ונמשך
    דרך מרכז הראש למעלה
  2. הרמת הראש והסנטר
  3. עמידה יציבה – רגליים בפיסוק של רוחב הכתפיים
  4. הליכה יציבה ובטוחה עם נוכחות
  5. קשר עין – קשר עין חשוב מאוד מייצר תחושת ביטחון ואכפתיות. למרצים מומלץ הסתכל לקהל בפרופורציות הנכונות: 80/20, 80% מהזמן להישיר מבט ו-20% לשחרר.
  6. חיוך – חיוך משפר תמיד את האוירה.
  7. תנועות ידיים – אדם בעל ביטחון עצמי משתמש בזמן דיבור בתנועות ידיים, תנועות גדולות אך לא גדולות מדי הידיים לא מאחורי הגב ולא בכיסים אלא פתוחות לרווחה – אין לי מה להסתיר ואני בטוח בעצמי ביכולות שלי ובמי שאני, הציגו את הצד הפנימי של הידיים זה מראה על פתיחות וביטחון עצמי.

צור קשר

077-8051013 ✆

subtextacademy@gmail.com

סניף רמת גן

סניף חיפה