יעקב רוזן 9 רמת גן
בכל מפגש בין-אישי, בין אם מדובר בעבודה, במפגשים חברתיים או באינטראקציות יומיומיות, אנו שולחים ומקבלים מאות אותות תקשורתיים שמשפיעים על האופן שבו אנו נתפסים על ידי אחרים. הספר "Cues: Master the Secret Language of Charismatic Communication" מאת ונסה ואן אדוארדס עוסק בדיוק באותם אותות – שהם סממנים קטנים ולא מודעים המשודרים דרך שפת גוף, טון דיבור, הבעות פנים ואף מילים שאנו בוחרים להשתמש בהן. אותות אלה יכולים לקבוע האם נזכה באמון, בכבוד ובשיתוף פעולה, או שהמסר שלנו יתפספס. במצבים של מצגת עסקית, ראיונות עבודה או שיחות אישיות, יש להם השפעה מכרעת על הצלחת האינטראקציה.
שפת הגוף היא מרכיב מרכזי בתקשורת בין-אישית ומהווה 65% עד 90% מהמסרים שאנו מעבירים. חוקרים מצאו כי אנשים כריזמטיים ומנהיגים מצליחים שולטים בצורה מופתית בשפת הגוף שלהם, כדי להקרין ביטחון ונוכחות. תנוחת גוף פתוחה, עמידה יציבה ושימוש במרחב האישי באופן נכון משדרים סמכות ומנהיגות. לדוגמה, ואן אדוארדס מתארת כיצד נוכחות פיזית מרשימה ומחוות רחבות עשויות לחזק את המסרים המילוליים של המנהיגים, ולעזור להם ליצור תחושת אמון בקרב הקהל. מנהיגים שמודעים לאותות הגוף שלהם יכולים לתקשר בצורה אפקטיבית יותר וליצור נוכחות בלתי נשכחת בכל סיטואציה.
מעבר לשפת הגוף, האותות הקוליים שאנו משדרים משפיעים גם הם בצורה משמעותית על הדרך שבה המסרים שלנו מתקבלים. ואן אדוארדס מסבירה כי טון הדיבור והאינטונציה שאנו משתמשים בהם יכולים להעביר תחושות של עוצמה או חולשה. קול עמוק ויציב מעביר ביטחון ומקצועיות, בעוד שקול גבוה או רועד עלול לשדר חוסר ביטחון. בכדי להצליח להשפיע ולשדר אמינות, חשוב להשתמש בטון דיבור מבוסס, עם קצב ברור והדגשה נכונה של מילות מפתח. מנהיגים ומרצים שמודעים לדרך שבה הם מדברים יכולים להשפיע יותר על קהלם, ולהגביר את האמון והקשב אליהם.
כריזמה, לפי ואן אדוארדס, היא שילוב מאוזן בין חמימות ליכולת מקצועית. מחקרים שנעשו בפרינסטון הראו כי אנשים כריזמטיים מצליחים לשדר הן יכולת גבוהה והן חמימות אישית. האיזון הזה הוא המפתח ליצירת תחושת אמון ואמינות בקרב הקהל. אנשים שמקרינים רק מקצועיות עלולים להיתפס כקרים ומנותקים, בעוד שאנשים שמשדרים רק חמימות עשויים להיחשב פחות מקצועיים או אמינים. ההצלחה טמונה ביכולת לשלב את שני האלמנטים הללו: להקרין תחושה של קרבה ויחד עם זאת להפגין ידע ומיומנות.
הסיפור של ג'יימי סימינוף, מייסד חברת Ring, ממחיש כיצד אותות לא מדויקים יכולים להרוס מצגת מוצלחת. כאשר סימינוף הציג את המוצר שלו בתכנית "Shark Tank", הוא השתמש בטון חסר ביטחון, שהשתקף בשפת גופו. למרות שהמוצר היה מהפכני, האותות ששלח גרמו לכך שהמשקיעים לא האמינו בו. שפת הגוף שלו והאינטונציה גרמו לו להיראות חסר ביטחון, מה שפגע בהעברת המסר ובאמינותו. הדוגמה הזו מדגימה עד כמה חשוב לשלוט באותות הקטנים שאנו שולחים, במיוחד במצבים חשובים כמו פגישות עבודה או מצגות.
הספר של ואן אדוארדס מספק תובנות חשובות על הכוח של האותות הקטנים בתקשורת בין אישית, ומדגים כיצד הם יכולים לקבוע את הצלחתנו או כישלוננו במצבים שונים. שפת הגוף, טון הדיבור והחמימות שאנו מקרינים הם מרכיבים מכריעים שיכולים לעצב את האופן שבו אנחנו נתפסים על ידי אחרים.
דברו איתנו