יעקב רוזן 9 רמת גן

077-8038529 ✆

השפעת התקשורת המילולית והלא-מילולית של המורה על הישגי התלמידים באנגלית

המחקר שנערך במחלקת המחשבים של STMIK, אינדונזיה והוא בחן את השפעת התקשורת המילולית והלא-מילולית של המורים על הישגי התלמידים במקצוע האנגלית. התוצאות הראו שהן תקשורת מילולית והן תקשורת לא-מילולית תורמות באופן משמעותי להישגי התלמידים.

 

מבוא: תפקיד התקשורת בהוראה


תקשורת היא מרכיב חיוני בתהליך הלמידה, והיא יכולה לבוא לידי ביטוי הן במילים והן במחוות בלתי מילוליות. מחקרים מראים כי אופן התקשורת של המורים משפיע על האפקטיביות של ההוראה ועל התחושות של התלמידים במהלך השיעורים.

 

תקשורת מילולית: כוחה של המילה המדוברת


תקשורת מילולית מוגדרת כתקשורת המועברת באמצעות מילים מדוברות או כתובות. המורים משתמשים במילים על מנת להעביר מידע, להסביר מושגים ולעודד את התלמידים. במחקר נמצא כי השימוש במילים מתאימות ותומכות יכול לשפר את הישגי התלמידים באנגלית.

 

תקשורת לא-מילולית: השפעת המחוות והבעות הפנים


תקשורת לא-מילולית כוללת את כל ההיבטים של התקשורת שאינם מילוליים, כמו הבעות פנים, תנועות גוף, קשר עין ומחוות ידיים. מחוות בלתי מילוליות יכולות להעצים את המסר המילולי ולהוסיף ממד רגשי ותומך לתהליך הלמידה.

 

מתודולוגיית המחקר


המחקר השתמש בגישה כמותית עם מחקר סקר. אוכלוסיית המחקר כללה 76 תלמידי שנה שנייה במחלקת המחשבים של STMIK. נתונים נאספו באמצעות שאלונים ותוצאות מבחן סופי באנגלית, ונותחו.

 

תוצאות המחקר: תקשורת מילולית ולא-מילולית


ממצאים על תקשורת מילולית


השאלון כלל 25 שאלות בנוגע לשימוש בתקשורת מילולית. רוב התלמידים (71%) ציינו שהם משתמשים בתקשורת מילולית לעיתים קרובות.

ממצאים על תקשורת לא-מילולית


השאלון בנוגע לתקשורת לא-מילולית כלל 32 שאלות. מרבית התלמידים (76.6%) השיבו שהם משתמשים בתקשורת לא-מילולית לעיתים קרובות.

הישגים באנגלית


הנתונים הראו כי הישגי התלמידים באנגלית נעו בין 60 ל-92, עם ממוצע של 77.132, כאשר רוב התלמידים עברו את רמת השליטה המוגדרת (75).

 

ניתוח רגרסיה: השפעת משתנים בלתי תלויים


השפעת תקשורת מילולית


תקשורת מילולית נמצאה כבעלת השפעה חיובית ומשמעותית על הישגי התלמידים באנגלית, עם מקדם רגרסיה של 0.848.

השפעת תקשורת לא-מילולית


גם תקשורת לא-מילולית השפיעה באופן חיובי ומשמעותי על הישגי התלמידים, עם מקדם רגרסיה של 0.574.

השפעה משולבת


השילוב בין תקשורת מילולית ולא-מילולית הסביר 47% מהשונות בהישגי התלמידים באנגלית, מה שמעיד על חשיבות השימוש בשתי הצורות הללו בהוראה.

 

דיון: חשיבות התקשורת המילולית והלא-מילולית בהוראה


חשיבות התקשורת המילולית


תקשורת מילולית מאפשרת למורים להעביר מידע בצורה ברורה ותומכת. שימוש נכון במילים יכול לעודד את התלמידים ולהגביר את הבנתם ואת השתתפותם בכיתה.

השפעת התקשורת הלא-מילולית על האווירה בכיתה


תקשורת לא-מילולית משחקת תפקיד חשוב ביצירת אווירה חיובית ותומכת בכיתה. הבעות פנים מחייכות, קשר עין והנהונים יכולים לחזק את המסר המילולי ולהגביר את תחושת הקשר בין המורה לתלמידים.

 

מסקנות והמלצות: פיתוח מיומנויות תקשורת למורים


מסקנות

תקשורת מילולית משפיעה באופן חיובי ומשמעותי על הישגי התלמידים באנגלית.
תקשורת לא-מילולית משפיעה גם היא באופן חיובי ומשמעותי על הישגי התלמידים באנגלית.
השילוב של תקשורת מילולית ולא-מילולית משפיע באופן משמעותי על הישגי התלמידים באנגלית.


המלצות


המורים צריכים לפתח ולשמור על תקשורת יעילה עם התלמידים, באמצעות שילוב של תקשורת מילולית ולא-מילולית, על מנת לשפר את הישגי התלמידים. מורים יכולים להשתמש במחוות, הבעות פנים וקשר עין בצורה מודעת ומתוכננת כדי לשפר את האינטראקציה עם התלמידים.

צור קשר

077-8051013 ✆

subtextacademy@gmail.com

סניף רמת גן

סניף חיפה