יעקב רוזן 9 רמת גן

077-8038529 ✆

כישורי תקשורת ואמפתיה בנטילת היסטוריה רפואית של סטודנטים לרפואה

כישורי תקשורת מילוליים ולא מילוליים חשובים מאוד במפגשי רופא-מטופל. תקשורת טובה יכולה לשפר את שביעות הרצון של המטופלים ואת האמון שלהם ברופא. במחקר זה, בחנו את כישורי התקשורת של סטודנטים לרפואה בשנתם האחרונה ואת רמת האמפתיה שלהם כלפי מטופלים מדומים.

מטרת המחקר הייתה לבדוק כיצד סטודנטים לרפואה משתמשים בכישורי תקשורת מילוליים ולא מילוליים בזמן נטילת היסטוריה רפואית, והאם יש קשר בין כישורים אלו לאמפתיה ולהבדלים מגדריים.

מטרת המחקר

מטרת המחקר הייתה לבדוק כיצד סטודנטים לרפואה משתמשים בכישורי תקשורת מילוליים ולא מילוליים בזמן נטילת היסטוריה רפואית, והאם יש קשר בין כישורים אלו לאמפתיה ולהבדלים מגדריים.

שיטות המחקר

במחקר השתתפו 30 סטודנטים לרפואה בשנתם האחרונה מאוניברסיטת המבורג. כל סטודנט נדרש לקחת היסטוריה רפואית מחמישה מטופלים מדומים, שכללו מצבים רפואיים שונים כמו כאבי בטן, מחלת גרנולומטוזיס, דלקת סעיפים מנוקבת, מיאסטניה גראביס וזיהום בהרפס זוסטר. 150 מפגשים אלו תועדו בווידאו ונותחו על ידי מומחים תוך שימוש בסקאלות להערכת תקשורת מילולית ולא מילולית ושאלון CARE להערכת אמפתיה.

המקרים שנבדקו

מקרה 1: מחלת צליאק (אמא של ילדה בת 5 המתארת עייפות וכאבי בטן של הילדה).
מקרה 2: פוליאנגיטיס גרנולומטוטי (מיסיונר בן 53 מאפריקה, מתלונן על המופטיזיס וחולשה).
מקרה 3: דלקת סעיפים מנוקבת (אישה בת 58 עם כאבי בטן).
מקרה 4: מיאסטניה גראביס (אישה בת 65 עם קשיים בדיבור ובבליעה, מלווה בבעלה).
מקרה 5: זיהום הרפס זוסטר (גבר בן 36 בטיפול אימונוסופרסיבי לדלקת מפרקים שגרונית, מתלונן על חום).

ממצאים עיקריים

הבדלים מגדריים בתקשורת מילולית:

סטודנטיות השיגו ציונים גבוהים יותר בתקשורת מילולית עם מטופלת שסבלה מכאבי בטן. הן השתמשו בשפה מתאימה, שמרו על רצף השיחה וסיכמו את הנאמר בצורה יעילה.
סטודנטים גברים נטו להתחיל בשאלות פתוחות ולעצור את המטופלים מאוחר יותר לעומת הסטודנטיות. הם השתמשו בשאלות כמו "מה מביא אותך לכאן היום?" ושאלות נוספות שנועדו לפתוח את השיחה ולתת למטופלים מקום להביע את עצמם.

הבדלים מגדריים בתקשורת לא מילולית:

סטודנטיות הציגו יותר סימנים של תקשורת לא מילולית, כגון קשר עין, תנוחת גוף פתוחה, הבעות פנים מתאימות וטון דיבור רגוע ומזמין.
סטודנטיות גילו יותר אמפתיה כלפי מטופלת עם כאבי בטן לעומת הסטודנטים. הן השתמשו במחוות גוף כמו הנהון והבעות פנים שהביעו הבנה ואמפתיה למצב המטופלת.

 

קורלציה בין תקשורת לא מילולית לאמפתיה:


נמצא קשר חיובי בין תקשורת לא מילולית לאמפתיה, אך לא נמצא קשר משמעותי בין תקשורת מילולית לאמפתיה. סטודנטים שהשתמשו בתקשורת לא מילולית חיובית נטו להיות אמפתיים יותר, מה שהראה את חשיבות המחוות הלא מילוליות בהבעת אמפתיה והבנת המטופל.
ניתוח סטטיסטי
הניתוח הסטטיסטי כלל שימוש באנליזת שונות חד-כיוונית (One-way ANOVA), מבחני t וקורלציות ביווריאטיות כדי לבדוק את ההבדלים בין קבוצות המגדר ואת הקשרים בין כישורי התקשורת לאמפתיה. התוצאות הראו שסטודנטיות נטו להשתמש יותר בשאלות פתוחות ולהפגין כישורי תקשורת טובים יותר בהשוואה לסטודנטים גברים.


דיון


חוזקות וחולשות המחקר:


חוזקה של המחקר היא בפורמט המיוחד של הערכת כישורים מבוססת וידאו של 150 מפגשים.
חולשה היא שהשאלון להערכת כישורי התקשורת המילוליים והלא מילוליים עוצב בהתבסס על הספרות ולא היה כלי מאומת.
חולשה נוספת היא מספר המשתתפים הלא מאוזן בין המינים, אך זה משקף את היחס האמיתי של 60% סטודנטיות לרפואה.


ניתוח תוצאות:

ההבדלים המגדריים שנמצאו במחקר מצביעים על כך שנשים מפגינות יותר כישורי תקשורת ואמפתיה, דבר שחשוב להדגיש בהכשרה הרפואית.
תקשורת לא מילולית נמצאה חשובה מאוד להבעת אמפתיה ושביעות רצון המטופלים.
מסקנות והמלצות
המחקר מצא שסטודנטים לרפואה מפגינים התנהגות תקשורתית שונה בהתאם למגדר. חשוב לשפר את ההכשרה בתקשורת רפואית כדי להעלות את מודעות הסטודנטים להיבטים השונים של תקשורת ולאינטראקציה ביניהם. ההמלצה היא לכלול הכשרות מפורשות על תקשורת מילולית ולא מילולית בתוכנית הלימודים לרפואה, כולל סימולציות ומשוב מפורט, כדי לעודד את הסטודנטים לשפר את כישורי התקשורת שלהם.


הצעות לשיפור ההכשרה:


סימולציות חיות: שימוש בסימולציות חיות עם מטופלים מדומים כדי לתרגל מצבים רפואיים שונים ולשפר את התקשורת והאמפתיה.
משוב אישי: מתן משוב אישי ומפורט לכל סטודנט לאחר הסימולציה, עם דגש על הנקודות החזקות והתחומים לשיפור.
הכשרה בתקשורת לא מילולית: תרגול מחוות גוף, קשר עין, ותנוחות גוף פתוחות כדי להדגיש את חשיבות התקשורת הלא מילולית.
קבוצות דיון: קבוצות דיון עם משתתפים מגוונים, כולל מתרגלים רפואיים מנוסים, כדי לחלוק חוויות ודוגמאות מעשיות.


מסקנות


המחקר מצביע על כך שסטודנטים לרפואה מציגים התנהגות תקשורתית דיפרנציאלית במבחן ביצועי, עם הבדלים מגדריים מובהקים. התוצאות מדגישות את הצורך בהכשרה מפורשת בתקשורת ומתן משוב כדי להעלות את מודעות הסטודנטים להיבטים השונים של תקשורת וליחסי הגומלין ביניהם.

צור קשר

077-8051013 ✆

subtextacademy@gmail.com

סניף רמת גן

סניף חיפה